Algemene voorwaarden
Deze algemene leveringsvoorwaarden worden gehanteerd door Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer B.V. (hierna te noemen: opdrachtnemer), gevestigd te Heeze aan de Schoolstraat 2, 5591 HL HEEZE, ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 75049295. De algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van de bestuurders van opdrachtnemer en alle voor haar werkzame personen. De toepasselijkheid daarvan blijft bestaan als voormelde bestuurders en/of personen niet meer voor opdrachtnemer werkzaam zijn.
Artikel 1: Algemeen
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op overeenkomsten waarbij door opdrachtnemer, al dan niet op declaratiebasis, adviezen aan opdrachtgever worden verstrekt, tenzij tussen partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
- De wederpartij van opdrachtnemer is degene aan wie opdrachtnemer enige offerte heeft verstrekt, aanbieding heeft gedaan of met wie zij een overeenkomst heeft gesloten en deze wederpartij zal hierna worden aangeduid als: opdrachtgever. Waar in deze algemene voorwaarden over “opdrachtgever” wordt gesproken, moet hieronder worden verstaan elke natuurlijke of rechtspersoon die met opdrachtnemer in contractuele relatie staat of komt te staan in verband met door opdrachtnemer te verstrekken adviezen. Waar in deze voorwaarden opdrachtgever wordt genoemd zijn behalve deze ook bedoeld diens vertegenwoordigers, gemachtigden, erfgenamen en andere rechtverkrijgenden.
- Indien opdrachtgever algemene voorwaarden hanteert en daarnaar verwijst, wordt tegen toepasselijkheid daarvan uitdrukkelijk bezwaar gemaakt. Met de onderhavige voorwaarden strijdige algemene voorwaarden worden door opdrachtnemer niet geaccepteerd.
- Met schriftelijk wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: per brief, per e-mail, per WhatsApp of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
- Als enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig zal blijken te zijn, zal alleen de betreffende bepaling niet van toepassing zijn. Alle andere bepalingen blijven geldig.
Artikel 2: Overeenkomst
- Een overeenkomst komt eerst tot stand na schriftelijke aanvaarding van de door opdrachtnemer uitgebrachte offerte. Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken of wijzigingen binden opdrachtnemer slechts na diens schriftelijke bevestiging.
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor opdrachten zonder opgave van redenen te weigeren.
Artikel 3: Uitvoering
- Opdrachtnemer zal de opdracht met zorg uitvoeren.
- Als is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd kan opdrachtnemer verstrekken van de adviezen die tot een volgende fase behoren uitstellen totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgegane fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
- Als is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd kan opdrachtgever na voltooiing van één of meerdere fasen de opdracht terugnemen, mits zulks schriftelijk gebeurt en in welk geval alsdan het honorarium en eventuele kosten in overeenstemming met de artikelen 6.2 en 10.1 zal zijn verschuldigd tot en met de fase waarna terugname van de opdracht heeft plaatsgevonden. Opdrachtgever kan de opdracht niet teruggeven als hij zelf in verzuim is met het nakomen van zijn verplichtingen.
Artikel 4: Termijnen van de overeenkomst
- Alle door opdrachtnemer genoemde termijnen voor uitvoering van de opdracht zijn indicatief en naar beste weten vastgesteld. Indien overschrijding van de termijn plaatsvindt zal opdrachtnemer opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
- Mits zulks naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid gerechtvaardigd is, kan opdrachtgever in geval van termijnoverschrijding de opdracht zonder verdere kosten terugnemen. Opdrachtgever dient dan wel de al uitgevoerde fasen (zie artikel 3) met opdrachtnemer af te rekenen.
Artikel 5: Vertrouwelijke informatie
- Iedere partij zal alle redelijkerwijs te nemen voorzorgsmaatregelen treffen om de van de andere partij in het kader van de uitvoering van de overeenkomst ontvangen informatie van vertrouwelijke aard geheim te houden.
Artikel 6: Medewerking door de opdrachtgever
- Indien noodzakelijk is dat opdrachtgever zijn medewerking verleent aan het uitvoeren van de overeenkomst zal opdrachtgever desgevraagd steeds tijdig en te allen tijde schriftelijk alle nuttige, juiste en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen.
- Als voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van opdrachtnemer staan of indien opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, kan dit tot opschorting van de uitvoering van de overeenkomst aanleiding geven en kunnen extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven van opdrachtnemer bij opdrachtgever in rekening worden gebracht.
- Opdrachtgever draagt er zorg voor dat eventuele aan opdrachtnemer verstrekte gegevensdragers, bestanden, e.d. vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 7: Wijzigingen en meerwerk
- Opdrachtnemer zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen als door een tussen partijen nader overeen te komen wijziging en/of aanvulling van de opdracht het tijdstip van voltooiing van de opdracht zal worden beïnvloed.
- Als een vast honorarium voor de opdracht is afgesproken zal opdrachtnemer opdrachtgever tevoren schriftelijk inlichten indien en in hoeverre een nader overeen te komen wijziging of aanvulling van de overeenkomst tot gevolg heeft dat het overeengekomen honorarium zal worden overschreden.
Artikel 8: Honorarium en betaling
- Met uitzondering van wanneer partijen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium of abonnement zijn overeengekomen zal het honorarium door de factoren bestede uren x geldend uurtarief bepaald worden.
- Opdrachtnemer heeft het recht het vaste honorarium en ook het basisuurtarief te verhogen volgens CBS- prijsindex. Op basis van deze verhoging heeft opdrachtgever niet de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden.
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de tarieven en de inhoud van een gekozen abonnement aan te passen. Opdrachtgever wordt van eventuele wijzigingen vooraf geïnformeerd.
- Het honorarium is exclusief omzetbelasting (BTW) waar dit van toepassing is.
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om extra te verrichten werkzaamheden in verband met een foutieve output door de aanbieder voor complexe en impactvolle producten in rekening te brengen bij opdrachtgever. Opdrachtgever kan deze kosten eventueel verhalen op aanbieder in het kader van de “Herstelkostenregeling van het Verbond van Verzekeraars”.
- Alle declaraties zullen door opdrachtgever worden betaald overeenkomstig de op de declaratie vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities zal opdrachtgever binnen 14 dagen na datum van declaratie betalen. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook.
- Indien opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, zal opdrachtgever zonder dat enige ingebrekestelling nodig is over het openstaande bedrag, vanaf de vervaldatum van de factuur tot aan de dag der algehele voldoening, de wettelijke rente verschuldigd zijn. Indien opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen kan de vordering uit handen worden gegeven in welk geval opdrachtgever naast het alsdan verschuldigde totale bedrag ook gehouden zal zijn tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten waarvan de hoogte wordt bepaald op 15% van het totale bedrag van het honorarium. Opdrachtgever zal ook de volledige gerechtelijke kosten verschuldigd zijn.
- Opdrachtnemer zal gerechtigd zijn bij het tot stand komen van de overeenkomst voorschotten bij opdrachtgever in rekening te brengen, die in mindering gebracht zullen worden op het uiteindelijk te declareren honorarium. Het bepaalde in art. 8.1 t/m 8.4 is op deze voorschotten onverminderd van toepassing.
- Als de kredietwaardigheid van opdrachtgever daartoe aanleiding geeft kan opdrachtnemer ook nadien, tijdens de looptijd van de overeenkomst, nadere zekerheid verlangen, bij gebreke waarvan opdrachtnemer de uitvoering van de overeenkomst mag opschorten.
- Als de betaling van abonnements-, beheers- en/of administratiekosten worden gestaakt dan moet u het financiële product waarop deze kosten betrekking hebben binnen 30 dagen overdragen naar een andere financiële dienstverlener van uw keuze. Zolang dat niet is gebeurd bent u verplicht tot het betalen van het betreffende kosten.
Artikel 9: Overmacht
- Opdrachtnemer is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting als dit voor opdrachtnemer redelijkerwijs niet mogelijk is ten gevolge van buiten toedoen van opdrachtnemer ontstane veranderingen in de bij het aangaan der verplichting bestaande omstandigheden welke krachtens wet of in het verkeer geldende opvattingen niet voor diens risico komen.
- Opdrachtnemer is gerechtigd betaling te vorderen van het honorarium behorende bij die adviezen die reeds waren verstrekt voordat de niet toerekenbare tekortkoming veroorzakende omstandigheid zich voordeed en voor zover zij zelfstandige waarde hebben. In ieder geval dient opdrachtgever de kosten van ten behoeve van hem ingeschakelde derden en verder gemaakte kosten volledig te betalen.
Artikel 10: Inschakeling derden
- Als dat noodzakelijk of wenselijk is voor een juiste uitvoering van de overeenkomst kunnen derden worden ingeschakeld en worden de kosten daarvan, tenzij sprake is van een vast honorarium, aan algemene voorwaarden opdrachtgever doorberekend volgens de door die derden te verstrekken prijsopgaven, met dien verstande dat inschakeling van derden tevoren met opdrachtgever besproken wordt.
Artikel 11: Communicatie
- Een digitaal bericht (waaronder sms en WhatsApp) van opdrachtgever aan opdrachtnemer wordt eerst geacht door opdrachtnemer te zijn ontvangen nadat opdrachtnemer de ontvangst daarvan schriftelijk bevestigt aan opdrachtgever. Als de opdrachtgever binnen 48 uur na verzending geen ontvangstbevestiging heeft ontvangen dan verifieert deze bij opdrachtnemer of het bericht hun daadwerkelijk heeft bereikt. Een automatische, al dan niet digitale, ontvangstbevestiging van opdrachtnemer aan de opdrachtgever wordt in geen geval beschouwd als een ontvangstbevestiging.
- Algemene, al dan niet op internet, al dan niet op aanvraag van de opdrachtgever, door opdrachtnemer aan deze verstrekte informatie, is vrijblijvend en wordt nimmer beschouwd als een door opdrachtnemer gegeven advies in het kader van een aan haar verstrekte opdracht, met uitzondering van voor zover uit mededeling van opdrachtnemer het tegendeel blijkt of het een op de persoonlijke situatie van de opdrachtgever toegespitst advies betreft.
- Totdat opdrachtgever een adreswijziging aan opdrachtnemer bekend heeft gemaakt, mag opdrachtnemer erop vertrouwen dat opdrachtgever bereikbaar is op het door hem bij aanvang van de opdracht opgegeven adres, waaronder begrepen diens e-mailadres.
Artikel 12: Aansprakelijkheid
- Iedere aansprakelijkheid, contractueel en buiten contractueel, van opdrachtnemer en ook van haar bestuurders, haar werknemers en de door opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht ingeschakelde personen is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer wordt uitgekeerd, vermeerderd met het geldend eigen risico. Op verzoek wordt aan belanghebbenden nadere informatie over de beroepsaansprakelijkheidsverzekering verstrekt.
- In het geval de in artikel 12.1 bedoelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer in een specifiek geval geen dekking verleend, is de in de aansprakelijkheid, contractueel en buiten contractueel, van opdrachtnemer alsmede van haar bestuurders, haar werknemers en de door opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht ingeschakelde personen, beperkt tot maximaal het totaal van het ter zake de opdracht die aan de ontstane schade ten grondslag ligt aan de opdrachtgever in rekening gebrachte honorarium, dan wel, de door de aanbieder in rekening gebrachte premie, met een maximum van € 5.000,-.
- De uitvoering van de verstrekte opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van de opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden voor de opdrachtgever geen rechten ontlenen.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade welke door de opdrachtgever of derden wordt geleden als gevolg van onjuiste, onvolledige of ontijdige door de opdrachtgever verstrekte inlichtingen.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook die voortvloeit uit fouten in door opdrachtnemer gebruikte software of andere computerprogrammatuur, tenzij deze schade door opdrachtnemer kan worden verhaald op de leverancier van de betreffende software of computerprogrammatuur.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook die voortvloeit uit de omstandigheid dat door opdrachtgever aan opdrachtnemer verzonden (email)berichten opdrachtnemer niet hebben bereikt.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook die voortvloeit uit de omstandigheid dat de opdrachtgever de aan hem in rekening gebrachte premies voor door hem, na bemiddeling van opdrachtnemer, afgesloten verzekeringen of voorzieningen, ondanks deugdelijke sommatie van opdrachtnemer niet of niet tijdig heeft voldaan.
- Het in dit artikel bepaalde laat onverlet de aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor schade welke veroorzaakt is door de opzet of roekeloosheid van haar ondergeschikten.
- De opdrachtgever is eerst gerechtigd tot ontbinding van enige opdracht met opdrachtnemer indien opdrachtnemer zelfs na deugdelijke ingebrekestelling toerekenbaar in gebreke blijft om aan haar verplichtingen jegens de opdrachtgever te voldoen. Betalingsverplichtingen welke zijn ontstaan voor het tijdstip van ontbinding en/of welke betrekking hebben op reeds geleverde diensten, dienen onverminderd door opdrachtgever te worden nagekomen.
Artikel 13: Verval van recht
- Klachten met betrekking tot door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden of de hoogte van de door haar in rekening gebrachte bedragen, dienen, op straffe van verval van recht, schriftelijk en binnen 60 dagen nadat opdrachtgever de stukken, informatie of factuur waarop zijn klacht betrekking heeft, heeft ontvangen, dan wel redelijkerwijze kennis had kunnen nemen van de door hem geconstateerde tekortkoming in de prestatie van opdrachtnemer, te worden ingediend bij opdrachtnemer. Het indienen van een klacht schort nimmer de betalingsverplichtingen van opdrachtgever op.
- Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever uit welken hoofde dan ook tegenover opdrachtnemer in verband met door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden vervallen in ieder geval vijf jaar na het moment waarop de opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Artikel 14: Geheimhouding en bescherming persoonsgegevens
- Partijen zijn verplicht strikte geheimhouding in acht te nemen met betrekking tot alle vertrouwelijke informatie waarmee partijen of personen waarvan zij zich bij de uitoefening van deze overeenkomst bedienen, in aanraking komen. Als vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval aangemerkt alle materialen (waaronder apparatuur/programmatuur), documenten, ideeën, gegevens of andere informatie die:
- a) in relatie staat tot onderzoek en ontwikkeling, bedrijfsgeheimen of bedrijfsinformatie van de andere partij;
- b) als vertrouwelijk is aangemerkt en aan de andere partij is toevertrouwd in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst.
- Als vertrouwelijke informatie wordt niet aangemerkt die informatie:
- a) die al bekend was bij de andere partij voor het sluiten van de overeenkomst;
- b) die algemeen bekend is of wordt zonder dat dit te verwijten valt aan de ontvangende partij;
- c) die rechtmatig door de ontvangende partij is verkregen door een derde die door deze
- d) bekendmaking geen geheimhoudingsplicht ten opzichte van de andere partij heeft geschonden; die onafhankelijk is ontwikkeld door de ontvangende partij.
- Door de opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte persoonsgegevens zullen door opdrachtnemer niet worden gebruikt voor of verstrekt aan derden voor andere doeleinden dan ten behoeve van de uitvoering van de aan haar verstrekte opdracht of door haar aan de opdrachtgever te verzenden mailingen en dergelijke, behoudens voor zover opdrachtnemer op grond van de wet of openbare orde in het kader van haar algemene voorwaarden bedrijfsuitoefening verplicht is om de betreffende gegevens aan een daartoe aangewezen instantie te verstrekken.
- Opdrachtnemer bewaart alle van de opdrachtgever ontvangen informatie gedurende de looptijd van de overeenkomst en slaat deze op een zorgvuldige wijze op. Opdrachtnemer neemt alle redelijkerwijs te nemen maatregelen om het verloren gaan van of ongewenste toegang tot deze informatie (bijvoorbeeld door virussen, technische storingen, cybercriminaliteit e.d.) te voorkomen.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor verlies of tenietgaan van voornoemde informatie, al dan niet door cybercriminaliteit, tenzij dit te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van opdrachtnemer. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat altijd een kopie van de aan opdrachtnemer verstrekte informatie bewaard wordt.
Artikel 15: Toepasselijk recht en geschillen
- Alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever worden beheerst door Nederlands Recht.
- Opdrachtnemer is aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID) onder nummer 300.017407. Enig geschil voortvloeiend uit offertes, aanbiedingen en opdrachten waarop de onderhavige algemene voorwaarden van toepassing zijn, kan ter keuze van de opdrachtgever hetzij voor bindend advies worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening, hetzij aan de burgerlijke rechter. Opdrachtnemer conformeert zich op voorhand aan een door de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening te geven bindend advies, voor zover het belang van het voorgelegde geschil een bedrag van € 25.000,- (schrijven vijfentwintigduizend euro) niet te boven gaat. Als het betreffende geschil genoemd geldelijk belang te boven gaat, heeft opdrachtnemer de mogelijkheid om niet mee te werken aan een bindend advies.
Artikel 16: Wijziging en aanvullingen Algemene voorwaarden
- Opdrachtnemer is gerechtigd de inhoud van deze algemene voorwaarden tussentijds eenzijdig te wijzigen. In het geval opdrachtnemer tot tussentijdse wijziging overgaat stelt zij opdrachtgever daarvan in kennis onder gelijktijdige toezending van de aangepaste algemene voorwaarden. Opdrachtgever is gerechtigd binnen 30 dagen na de datum waarop hij in kennis is gesteld van de betreffende wijzigingen tegen de toepasselijkheid van de aangepaste voorwaarden bezwaar te maken. Alsdan treden partijen in overleg over de inhoud van de van toepassing zijnde algemene voorwaarden. Indien opdrachtgever tegen de gewijzigde inhoud van de algemene voorwaarden geen bezwaar maakt beheersen deze vanaf de door opdrachtnemer genoemde datum de tussen partijen gemaakte afspraken.
Indien u de algemene voorwaarden in .pdf of afgedrukt op papier wilt ontvangen, stuur dit verzoek dan graag naar info@guitjens.nl.